طرح درس تمام ساحتی چیست؟
طرح درس تمام ساحتی یک راهنمای دقیق معلم است که آنچه را که دانش آموزان باید بیاموزند، نحوه ارائه موضوع و اندازه گیری دستیابی به اهداف کلاس مشخص می کند. صرف نظر از اینکه چه موضوعی تدریس می شود، داشتن یک طرح درس تمام ساحتی با ارائه یک طرح کلی برای پیگیری در حین تدریس، فرآیند یادگیری را هدایت می کند. برنامه ریزی دروس تضمین می کند که هر ذره ای از زمان صرف شده در کلاس معنی دار می شود. معلم و دانش آموزان قطعاً می دانند که در کلاس درس چه کار کنند.
جزئیات طرح درس تمام ساحتی
جزئیات طرح درس تمام ساحتی ممکن است بسته به موضوعی که تدریس می شود، ترجیح معلم و نیازهای دانش آموزان کمی متفاوت باشد. لازم نیست همه جزئیات در برنامه درس باشد. این باید یک طرح کلی دقیق باشد که بر روی هر دوره ساخته شود و انتقال یکپارچه از یک درس به درس دیگر را فراهم کند.در سایت دانلود رایگان معلمان به ارائه نمونه های کاملی از طرح درس تمام ساحتی پرداخته ایم . این طرح ها در سال های اخیر مورد توجه آموزش و پرورش قرار گرفته است.
چه چیزی در طرح درس تمام ساحتی گنجانده شده است؟
در حالی که برنامه های درسی ممکن است کمی با یکدیگر متفاوت باشند، اجزای مشترکی وجود دارند که هر کدام را می سازند. اجزاء با هم کار می کنند تا کیفیت کلی یک طرح درس تمام ساحتی را نشان دهند. این امر به نوبه خود تعیین می کند که چگونه به طور موثر از زمان کلاس استفاده می شود و اهداف یادگیری به دست می آید.
یک طرح درس تمام ساحتی خوب که هم برای معلمان و هم برای دانش آموزان به خوبی کار می کند باید شامل موارد زیر باشد.
موضوع درس در طرح درس تمام ساحتی
موضوع درس و کلاسی که قرار است تدریس کنید را مشخص کنید. جزئیات باید شامل واحد، شماره درس، دوره کلاس و موضوعی باشد که باید در طول درس به آن پرداخته شود.
اهداف درس در طرح درس تمام ساحتی
اهداف درس مانند فریم اصلی کل طرح عمل می کنند. تعیین اهداف مورد نظر در درس مهمترین بخشی است که شما را برای دستیابی به آنچه از کلاس انتظار می رود راهنمایی می کند. سه یا چهار هدف مرتبط را که انتظار می رود دانش آموزان در پایان درس به آنها برسند را با دقت یادداشت کنید. اهداف بایدمشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، واقع بینانه و محدود به زمان باشند و از دیدگاه یادگیرنده نوشته شوند.
وسایل کمک آموزشی | در طرح درس تمام ساحتی
ابزارهایی را که برای تسهیل یادگیری با جلب توجه دانش آموزان خود استفاده خواهید کرد، فهرست کنید. مواد آموزشی باید با محیط یادگیری و همچنین سطوح یادگیری دانش آموزان تطبیق داده شود. از عکسها، فلش کارتها، نقاشیها، ورقهای دیواری، نمودارها و نمودارها گرفته تا اشیاء واقعی، معلم فقط باید آنچه را که درس استفاده میکند بنویسد.
روش درس در طرح درس تمام ساحتی
مراحل جلسه کلاس مانند چارچوب درس است. رویه درس باید برای هماهنگ کردن مراحل اصلی درس زیر انجام شود:
- مرحله گرم کردن - که در آن باید در یک جمله نحوه آماده سازی دانش آموزان را برای درس جدید به اشتراک بگذارید.
- ارائه - حداقل سه مرحله متمرکز برای معرفی محتوای درس که در چارچوب برجسته شده است، داشته باشید. ارائه باید طوری باشد که توجه دانش آموزان را در حین چکش زدن به اهداف درس خود جلب کند.
- تمرین - می توانید این مرحله را به روش های کنترل شده، هدایت شده و رایگان تقسیم کنید. یک جمله بنویسید که نحوه پوشش هر نوع را نشان دهد.
ارزیابی
مرحله ارزشیابی دارای دو دسته است:
- ارزشیابی – نحوه اطمینان از دستیابی دانش آموزان به اهداف تعیین شده در ابتدای درس را بنویسید. ممکن است سؤالاتی داشته باشید که دانش آموزان به صورت کتبی به آنها پاسخ دهند، یا به صورت شفاهی، تکالیف خانگی یا هر چیزی را که به درستی نشان می دهد دانش آموزان تا چه حد به اهداف درس دست یافته اند، ارائه دهید.
- خودارزیابی – شما به عنوان یک معلم، باید پس از پایان درس، زمانی را برای تأمل در مورد آن اختصاص دهید. بنویسید که اوضاع در کلاس چگونه پیش رفت. آیا اهداف درس به خوبی محقق شد؟ در غیر این صورت، برای رسیدن به اهداف درسی چه کارهای بیشتری باید انجام داد؟
زمان بندی
در طول درس خود، برای مدیریت کارآمد زمان، مشخص کنید که هر مرحله چه زمانی طول می کشد و به زمان بندی آن متعهد شوید. در صورت امکان، در کنار هر مرحله، کار یا فعالیت، زمان مشخصی داشته باشید.
چگونه یک طرح درس تمام ساحتی عالی بسازیم
ایجاد یک طرح درس تمام ساحتی مؤثر مستم آن است که مؤلفه های مناسبی را که برای آموزش کلاس خود نیاز دارند، شناسایی کنید. این به درک اهداف درس و توانایی های دانش آموزان شما اهمیت می دهد. در حین ساختن یک طرح درس تمام ساحتی، هدف کلی باید ایجاد انگیزه در دانش آموزان برای یادگیری و حفظ آنچه تدریس می شود باشد.
برای رسیدن به یک طرح درس تمام ساحتی عالی به مراحل زیر تکیه کنید .
نیازهای دانش آموزان خود را بشناسید
چه در حال معرفی مبحث جدید باشید و چه کارهایی را که قبلاً انجام داده اید مرور می کنید، باید دانش آموزان را درک کنید و به آنها بگویید که از درس چه انتظاری دارند. این به آنها کمک می کند در حین رسیدن به اهداف کلاس متمرکز بمانند.
وقتی دانشآموزان خود را در کل فرآیند مشارکت میدهید، آنها را به آنچه که میخواهید آموزش دهید علاقهمندتر میکند. موضوع درس را با آنها در میان بگذارید و طرح کلی را که ارائه خواهید کرد، ارائه دهید. حتی می توانید با بحث در مورد برخی رویدادهای تاریخی مرتبط، استخراج فرمول از ابتدا و غیره موضوع را به صورت غیررسمی معرفی کنید.
اهداف طرح درس تمام ساحتی را مشخص کنید
به عنوان یک معلم، چه چیزی را می خواهید تا پایان کلاس انجام دهید؟ موارد خاصی را که دانش آموزان شما باید تا پایان درس بدانند فهرست کنید. اهداف دوره باید تا حد امکان ساده و مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، واقع بینانه و محدود به زمان) باشد. با ارائه یک نمای کلی از موضوعات یا ایده های اصلی تا پایان درس، آنچه را که می خواهید به آن برسید، مشخص کنید.
منابع و موادی را که برای درس نیاز دارید فهرست کنید
فکر کنید و فهرست کنید که چه چیزی در طول دوره برای دستیابی به اهداف تعیین شده استفاده می شود. اینها ممکن است شامل موادی مانند کاغذ، خودکار و خط کش باشند. سایر منابع فناورانه مانند رایانه ها و ابزارهای یادگیری بازی سازی شده ممکن است بخشی از طرح درس تمام ساحتی باشند.
جدول زمانی در طرح درس تمام ساحتی را برنامه ریزی کنید
در صورتی که ممکن است موضوع مورد نظر در زمان تعیین شده قابل نتیجه گیری نباشد، طرح درس تمام ساحتی خود را به بخش ها تقسیم کنید. این به شما این امکان را می دهد که دانش آموزان را به خوبی درگیر کنید و ایده ها یا نکات اصلی را در طول کلاس به اشتراک بگذارید. برنامه ریزی جدول زمانی تضمین می کند که اهداف درس در مدت زمان تعیین شده برآورده می شوند.را امتحان کنید و یک طرح درس تمام ساحتی عالی بسازید تا گام به گام محتوای درس خود را مشخص کنید.
طرح درس تمام ساحتی چیست و چگونه می توان آن را ساخت؟
طرح درس تمام ساحتی یک راهنمای روزانه معلم برای آنچه دانش آموزان باید بیاموزند، چگونه آموزش داده می شود و چگونه یادگیری اندازه گیری می شود، است.برنامه های درس با ارائه طرح کلی برای پیگیری هر دوره کلاس به معلمان کمک می کند تا در کلاس درس مؤثرتر باشند.
این تضمین میکند که هر ذرهای از زمان کلاس صرف آموزش مفاهیم جدید و بحثهای معنادار میشود - نه اینکه آن را در لحظه کشف کنید!
موثرترین طرح درس تمام ساحتی دارای شش بخش کلیدی است:
- اهداف درس
- اامات مرتبط
- مواد درسی
- روال درس
- روش ارزیابی
- انعکاس درس
از آنجایی که هر بخش از یک طرح درس تمام ساحتی نقشی در تجربه یادگیری دانش آموزان شما دارد، مهم است که با یک برنامه روشن در ذهن به آنها نزدیک شوید.
بیایید با بخش اول هر طرح درس تمام ساحتی شروع کنیم
اهداف درس
اهداف درس، آنچه دانش آموزان پس از اتمام درس قادر به انجام آن خواهند بود را فهرست می کند.
این اهداف به شما این امکان را می دهد که به راحتی متوجه شوید که آیا درس شما به طور موثر مفاهیم و مهارت های جدیدی را به دانش آموزان آموزش داده است یا خیر.
تعیین نکات اولیه برای یک درس می تواند طاقت فرسا باشد. اما وقتی فرآیند را به مراحل تقسیم کنید، می توانید برنامه ریزی درسی را ساده و مؤثر کنید.
ابتدا، بهتر است اهداف درس خود را به عنوان اهداف کلاس و دانش آموزان خود در نظر بگیرید.
یکی از محبوبترین استراتژیهای هدفگذاری، معیارهایی است که تضمین میکند هدفها متمرکز هستند.
در زمینه برنامه ریزی درسی، می توانید از معیارهای مختلف برای تعیین اهداف درس خود استفاده کنید:
- آیا هدف مشخص است ؟
- آیا هدف قابل اندازه گیری است ؟
- آیا هدف برای همه دانش آموزان قابل دستیابی است؟
- آیا هدف به کلاس و دانش آموزان شما مرتبط است؟
- آیا هدف برای همسویی با طرح درس تمام ساحتی شما مبتنی بر زمان است؟
- برای هر هدف، مهم است که با عملی شروع کنید که مربوط به کارهایی است که دانش آموزان باید بتوانند بعد از درس انجام دهند. بسته به موضوعی که تدریس می کنید و سطح دانش دانش آموزان شما، این اقدامات متفاوت خواهد بود.
- هنگام ایجاد اهداف درس خود، به خاطر داشته باشید که اندازه گیری موفقیت دانش آموزان زمانی که اهداف خاصی دارید آسان تر است.
- هنگامی که اهداف درس خود را کنار هم قرار دادید، وقت آن است که آنها را با بخش بعدی طرح درس تمام ساحتی خود مرتبط کنید - اامات مربوطه!
اامات مرتبط در طرح درس تمام ساحتی
اامات مرتبط استانداردهای ملی، ایالتی یا مدرسه ای هستند که به شما دیکته می کنند که چه چیزی را باید در یک کلاس تدریس کنید.
اگر یک دوره آموزشی تدریس می کنید، احتمالاً باید دروس خود را با اامات گواهینامه نیز مرتبط کنید.
هر درسی که تدریس می کنید باید به شما کمک کند تا به آن نیازها برسید. فهرست کردن آنها در برنامههای درسی به شما کمک میکند ضمن تمرکز بر هدف نهایی کلاس، آن اامات را برآورده کنید!
علاوه بر این، برخی از مدیران از معلمان میخواهند که به طور مشخص نشان دهند که چگونه استانداردهای دوره را در هر درس تدریس میکنند. اگر آنها را در برنامه های درسی خود قرار دهید، یک مرجع سریع برای اثبات اینکه در توپ هستید، دریافت خواهید کرد!
هنگامی که استانداردهای دوره یا موارد گواهینامه را در برنامه درس خود فهرست می کنید، هوشمندانه است که از سیستم سازمانی دقیق موجود در استانداردهای خود استفاده کنید تا مطمئن شوید کلاس شما همسو است.
اگر طرح کلی استانداردهای دوره خود را ندارید، از معلم دیگری یا مدیر خود بپرسید که کجا می توانید آنها را پیدا کنید.
برای دریافت جزئیات اامات گواهینامه، وب سایت ارائه دهنده گواهینامه را برای طرح کلی امتحان یا طرح آزمون بررسی کنید.
چیدمان هر طرح درس تمام ساحتی با توجه به نیازهای شما می تواند کار خسته کننده ای باشد، اما در نهایت به شما کمک می کند تا سازماندهی شده و با آنچه که قرار است آموزش دهید هماهنگ باشید!
مواد درسی در طرح درس تمام ساحتی
بخش سوم طرح درس تمام ساحتی شما فهرست مطالبی است که برای تدریس درس و سنجش نتایج دانش آموز به آنها نیاز دارید.
این بخش شما را آماده می کند تا هر روز دروس خود را ارائه دهید. بدون این لیست، ممکن است به طور تصادفی فراموش کنید که یک سند مهم را چاپ کنید یا از سبد خرید لپ تاپ مشترک خارج شوید!
انواع متداول مواد درسی در طرح درس تمام ساحتی عبارتند از:
- جزوات دانش آموزی
- کتاب های درسی
- وسایل کمک بصری
- روبریک های درجه بندی
- بسته های فعالیت
- کامپیوتر / تبلت
فهرست مطالب برای هر درس بستگی به این دارد که قصد دارید چه چیزی تدریس کنید، چگونه آن را تدریس کنید و چگونه اهداف درس را اندازه گیری کنید.
به همین دلیل، بسیاری از معلمان فهرست مطالب درسی خود را همراه با روند درسی خود تهیه می کنند!
روش درس
روال درس شما توضیحی عمیق از چگونگی پیشرفت درس در کلاس است.
روال درس اساساً دستورالعمل های گام به گام است که شما را در همه چیز از زمانی که دانش آموزان وارد کلاس می شوند تا زمانی که زنگ در پایان دوره به صدا در می آید، راهنمایی می کند.
این هوشمندانه است که در این بخش از طرح درس تمام ساحتی خود بسیار دقیق باشید. پس از همه، مواردی وجود خواهد داشت که معلم یا جایگزین دیگری باید برای شما پر کند!
هنگام نوشتن رویه درس خود، باید نوع فعالیت هایی را انتخاب کنید که به دانش آموزان در رسیدن به اهداف درس کمک کند.
برای انجام در طرح درس تمام ساحتی ، می توانید به لیستی از سوالات پاسخ دهید، از جمله:
- چگونه موضوع را معرفی می کنید؟
- بهترین راه برای آموزش این اطلاعات به دانش آموزان چیست؟
- چگونه می توانید حل مسئله و تفکر انتقادی را با هم ترکیب کنید؟
- چه سناریوهای واقعی مربوط به این موضوع است؟
- آیا این موضوع برای کار گروهی مناسب است؟
همچنین ایده خوبی است که بدانید معلمان دیگر چگونه به موضوعات در کلاس درس می پردازند . می توانید این کار را با صحبت با همکاران، پیوستن به یک انجمن آنلاین، یا جستجوی ایده های درسی در وبلاگ های آموزشی انجام دهید.
بسیاری از معلمان پس از نوشتن یک پیش نویس تقریبی از روش درس خود، آن را بر اساس یک استراتژی تدریس مشخص ترسیم می کنند.
به عنوان مثال، میتوانید برنامهریزی کنید که دانشآموزان هنگام ورود به کلاس، چه تمرینی را انجام میدهند، چگونه در یادگیری محتوای اصلی دوره کلاس پیش میروند، و چگونه دانشآموزان را تشویق میکنید تا در مورد آموختههای خود تأمل کنند. شما همچنین می خواهید برنامه ریزی کنید که چگونه یادگیری را در پایان کلاس و در دوره های کلاس آینده تقویت کنید.
برای انجام این دروس، معلمان از روشهای مختلفی از سخنرانی گرفته تا ارائه چند رسانهای و همچنین فعالیتهای فردی و گروهی استفاده میکنند. اینکه کدام روش می خواهید استفاده کنید اغلب بسته به نوع مطالب تدریس شما، مدت زمانی که برای پوشش دادن آن دارید و دانش و مهارت خاصی که می خواهید مطابق با استانداردهای خود بر آن تأکید کنید، متفاوت است.
در نهایت، شما می خواهید بسنجید که آیا دانش آموزان شما از طریق ارزیابی های تکوینی و جمعی به اهداف درس دست یافته اند یا خیر.
روش ارزیابی
روش ارزیابی اندازه گیری می کند که آیا دانش آموزان شما اطلاعات یک درس را یاد گرفته اند و به اهداف درس شما رسیده اند یا خیر.
روش های ذکر شده در طرح درس تمام ساحتی شما اغلب ارزشیابی تکوینی است و از درس به درس متفاوت است. برای شروع، دهها روش برای اندازهگیری یادگیری دانشآموز از طریق ارزشیابی تکوینی وجود دارد.
برخی از رایج ترین گزینه های ارزیابی در طرح درس تمام ساحتی عبارتند از:
- آزمون ها
- فعالیت های دستی
- تکالیف نوشتن
- ارائه های گروهی
- برگه های خروج
- نوشته های مجله کلاس
علاوه بر این، روش ارزیابی شما ممکن است یک تکلیف در کلاس یا تکلیف باشد که دانش آموزان قبل از کلاس بعدی آن را تکمیل کنند.
هنگام انتخاب روش ارزیابی، مهم است که اهداف درس خود را در نظر بگیرید.
اگر هدفی با درک یک مفهوم مرتبط بود، ارزیابی را در نظر بگیرید که دانش آموزان را مم به توضیح آن مفهوم می کند. اگر هدف این بود که دانشآموزان یک مهارت را نشان دهند، یک ارزیابی طراحی کنید تا تأیید کنید که میتوانند آن مهارت را انجام دهند.
همچنین، در حالی که بسیاری از ارزیابی ها در یک کلاس نمره می گیرند، ارزشیابی های تکوینی همیشه نیازی به درجه بندی ندارند!
در نهایت، هدف از این ارزیابی این است که دانش آموزان شما بر اساس نحوه ارائه اطلاعات شما، چقدر مطالب درس را یاد گرفته اند. این اندازهگیری به شما کمک میکند تا هر طرح درس تمام ساحتی را با بازتاب درس بپیچید.
بازتاب درس
بخش انعکاس درس از یک طرح درس تمام ساحتی، معلمان را تشویق می کند تا در مورد چگونگی بهبود یک درس پس از اتمام آن یادداشت برداری کنند.
در این مرحله، درس شما دارای اهداف روشن، برنامه ای برای تدریس و راهی برای ارزیابی یادگیری دانش آموزان است. اما اگر به طور انتقادی در نظر نگیرید که آیا موفق شده اید یا خیر، به دانش آموزان آینده خود آسیب می رسانید!
هنگام تکمیل انعکاس درس، از خود سؤالاتی بپرسید:
- آیا بخشی از درس بیشتر از حد انتظار طول کشید؟
- آیا بخشی وجود داشت که دانش آموزان در مورد آن کمک زیادی خواستند؟
- آیا دانشآموزان بدون مشکل اطلاعات را بررسی کردند؟
- آیا دانش آموزان درگیر و علاقه مند به درس بودند؟
- آیا اهداف توسط اکثر (یا همه) دانش آموزان برآورده شد؟
اساساً، شما می خواهید هر بخشی از درس خود را که مطابق انتظار پیش نرفت، یادداشت کنید.
علاوه بر این، ثبت ایده هایی برای بهبود یا تعدیل در این بخش نیز هوشمندانه است. به این ترتیب، وقتی در آینده برای تدریس دروس خود می روید، تمام اطلاعات برای بهبود را در یک مکان در اختیار دارید!
درس ها فقط آغاز هستند
طرح درس تمام ساحتی اولین گام در ایجاد یک طرح درس تمام ساحتی کامل برای یک کلاس است.
آنها جزئیاتی را بررسی میکنند که تضمین میکند اطلاعات درست را در زمان مناسب به دانشآموزان خود آموزش میدهید، و با ارائه یک نقشه راه به شما که هر روز آن را دنبال کنید، حرفه شما را ساده میکنند.
اما در مورد تصویر بزرگ چطور؟ این یکی از سخت ترین بخش های تدریس برای مربیان در سراسر جهان است. این فقط درس های فردی نیستند که به توجه شما نیاز دارند - بلکه کل کلاس است!
برای انجام این کار، باید یک طرح درس تمام ساحتی ایجاد کنید.
یک طرح درس تمام ساحتی همه چیزهایی را که برای آموزش کل کلاس نیاز دارید را پوشش می دهد. یک طرح درس تمام ساحتی جامع بیش از یک دسته از برنامه های درسی، به عنوان یک نقشه راه برای آموزش دوره شما و آماده کردن هر دانش آموز برای موفقیت عمل می کند.
پس از کجا شروع میکنی؟ هنگامی که در مورد چگونگی ایجاد یک طرح درس تمام ساحتی مطالعه می کنید ، هنگام ساختن یک دوره کامل که با اطمینان استانداردهای آموزشی شما را برآورده می کند، عناصر کلیدی را کشف خواهید کرد که تفاوت را ایجاد می کنند.
نکات مورد توجه در طرح درس تمام ساحتی
به خاطر داشته باشید که برنامه های درسی شما ممکن است لازم باشد در ارتباط با موادی که توسط دولت مورد استفاده قرار می گیرد، ایجاد شود.
اگر برنامه ریزی درسی واقعاً برای شما بی نتیجه و بیهوده است، نگران نباشید. بسیاری از معلمان جدید فکر می کنند در ابتدا احساس مشغله کاری دارند – به خصوص زمانی که کلاس ها طبق برنامه پیش نمی روند. خوشبختانه، هنگامی که یک سال تدریس را تمام کردید، یک سال کامل درس برای استفاده خواهید داشت!
برنامههای درسی معمولاً یک دوره کلاسی را پوشش میدهند، اگرچه یک درس پیچیدهتر ممکن است به ۲ تا ۳ روز نیاز داشته باشد. اگر زنگ خطر آتش سوزی وجود داشته باشد، یا برخی از مسائل رفتاری که نیاز به توجه دارند، یا مجبور باشید به دلیل یک رویداد در سطح مدرسه، برنامه خود را تغییر دهید، ممکن است یک طرح درس تمام ساحتی به چندین کلاس وارد شود.
الگوهای درسی زیادی وجود دارد که می توانید به صورت آنلاین پیدا کنید، یا می توانید از سایر معلمان بپرسید که از چه فرمتی استفاده می کنند. اگر هنوز در حال یادگیری معلم شدن هستید، نگران ایجاد یک قالب طرح درس تمام ساحتی به تنهایی نباشید. هر مدرسه ای که استخدام کنید، قالب جهانی آن را به شما می دهد.
طرح های درسی که با هم هماهنگ می شوند در یک طرح واحد گردآوری و مونتاژ می شوند . شما یک سند به سبک طرح درس تمام ساحتی برای طرح واحد خود ایجاد خواهید کرد.
منبع :طرح درس تمام ساحتی
پروژه مهر ابتدایی و متوسطه: گزارش و ابلاغ صورتجلسه مهر همه مقاطع سال تحصیلی 1403-1404
پرسش مهر 1403 | پاسخ پویش مهر رئیس جمهور سال تحصیلی 1404-1403
طرح درس تمام ساحتی پایه اول دوم سوم چهارم پنجم ششم
طرح نماد دانش آموزان در مدارس ابتدایی ابلاغیه , صورتجلسات , پاورپوینت
تمام ,ساحتی ,دانش ,آموزان ,اهداف ,کلاس ,تمام ساحتی ,دانش آموزان ,برنامه ریزی ,اندازه گیری ,داشته باشید ,تمام ساحتی عبارتند ,خاطر داشته باشید ,قابل اندازه گیری،